Tips voor roerige tijden

Ook in deze periode blijft bewegen belangrijk. Sterker nog: wetenschappers raden een frisse neus ten zeerste aan om de gezondheid en weerstand op peil te houden. Met deze tips en adviezen wandel je ook tijdens corona verstandig.

Zoek een rustige omgeving

Vermijd de drukke gebieden (stranden, populaire parken, winkelstraten), maar zoek nu juist de rustige gebieden op. Een lekkere wandeling door de polder, bijvoorbeeld. En kom je andere wandelaars tegen, houd dan minstens 1,5 meter (ongeveer twee armlengtes) afstand. Dat verkleint de kans op besmetting.

Wandel niet in groepen

Het advies is om sociale contacten voor deze periode zoveel mogelijk te beperken. Het is daarom ook niet toegestaan om je in een groep van meer dan twee mensen buiten te begeven. Ga bij voorkeur alleen of met één andere persoon uit je gezin of huishouden de straat op.

Varieer de route

Steeds dezelfde rondjes kan saai gaan worden, zeker als je gewend bent normaal in een groepje te lopen. Probeer daarom verschillende routes uit. Ga ook eens op verkenning met de fiets, op zoek naar nieuwe wandelgebieden.

Geniet van de omgeving

Als je er in je eentje op uit trekt, heb je alle ruimte om extra te letten op alles wat je kunt zien, horen, voelen en ruiken. Dat het lente is, is een extra voordeel, want iedere week valt er weer iets nieuws te ontdekken. De eerste vlinders, de eerste lammetjes, de eerste eendenkuikens, de eerste pinksterbloem… Dit is gelijk het moment om de natuur beter te leren kennen: neem een verrekijker of fotocamera mee en ga op zoek naar nieuwe vogels, bloemen en insecten. Dan heb je gelijk een goede afleiding.

Neem eten en drinken mee

Ben je gewend om halverwege de wandeling een rustpauze te nemen om te eten en te drinken? Houd er dan rekening mee dat terrasjes en andere horecagelegenheden nu gesloten zijn. Neem dus altijd een flesje water en voldoende voedsel mee, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Raak zo min mogelijk aan

 Het virus verspreidt zich via vochtdruppels uit de luchtwegen. Denk aan snot en speeksel. Deze kunnen eenvoudig belanden op voorwerpen die je tegenkomt tijdens de wandeling, waaronder hekjes en deurklinken. Probeer deze zo min mogelijk aan te raken met je blote handen. En mocht je het niet kunnen vermijden, zoals het knopje van het verkeerslicht, raak dan niet meer met je handen je gezicht aan tot je de mogelijkheid hebt gehad om ze te wassen. Zo voorkom je dat je zelf ook het virus oploopt.

Let op je eigen hygiëne

 Verspreid zelf ook geen virussen. Als je moet hoesten en niezen, gebruik dan je elleboog. Loopneus? Snuit je neus in een papieren zakdoek, en gooi deze vervolgens direct weg in de afvalbak. En… spuug niet op de grond. Maar dat spreekt voor zich.

Bewaak je eigen grenzen

 Voldoende beweging is goed, maar te veel kan een averechts effect hebben. Oververmoeidheid maakt je lichaam vatbaarder voor virussen. Wil je verder of sneller lopen dan normaal, bouw het dan langzaam op. Daarmee voorkom je bovendien blessures.

Ga niet naar buiten als…

  • Je zelf ziek bent. Heb je verkoudheidsklachten als neusverkoudheid, hoest, keelpijn en koorts? Blijf dan thuis, totdat je 24 uur zonder klachten bent.
  • Een huisgenoot / gezinslid goed ziek is. Daarmee bedoelen wij dat deze persoon, naast verkoudheidsklachten, ook hoge koorts (boven 38 graden Celsius) heeft en/of benauwd is. Ga pas weer naar buiten als iedereen in het huishouden 24 uur geen klachten meer vertoont.
  • Je 70 jaar of ouder bent of een kwetsbare gezondheid heeft. Je behoort dan namelijk tot een risicogroep, die bij besmetting met het virus een extra grote kans maakt om ernstig ziek te worden.

En... iedereen veel sterkte in deze rare tijden. Samen komen we dit uiteindelijk te boven.

Bron: wandel.nl, Rijksoverheid

Voor meer informatie en updates, zie de website van het RIVM.